[mErEkA bkN pEngiKut AyaH piN]

Jumaat, Disember 04, 2009

HIV & AIDS


Baru je balik dari Klinik Kesihatan Cheras kat Menara PGRM..Bukan sebab demam ke, amik ubat ke..tapi aku dengan Fiza pergi sana sebab nak buat Ujian Saringan HIV..

Yang tukang kaunselingnya tadik adik aku je..Die terangkan lah pada aku apa itu HIV,apa itu AIDS dan cara berjangkit..Macam2 lagi lah..Bagi aku benda2 mcm ni memang tersangat elok untuk pasangan2 yang akan berkahwin.Adik aku tadi pun ada bgtau yang penyakit AIDS ni banyak kat Pantai Timur terutama sekali Kelantan..Kadang anak dah ada 5 orang pun baru tau yang bapa atau mak dieorang tu ada AIDS...Aduiiii

Kalau tak berkahwin or dah berkahwin pun tak pa kalo nk buat ujian mcm ni. At least kita tau yang kita ni ada penyakit2 mcm tu atau tidak..

Manalah tau tanpa kita sedari yang sebenarnya kita ni antara salah seorang yang membawa penyakit AIDS ni..


Nak share skit apa itu HIV dan apa itu AIDS..

HIV : Adalah sejenis virus yang boleh menyebabkan penyakit AIDS
AIDS: Adalah sejenis penyakit yang disebabkan oleh virus HIV..

Senang je kan? Nak tau lebih lanjut lagi, cariklah website yang menerangkan pasal penyakit ni. Memang penyakit AIDS ni menggerunkan..Boleh runtuh sesebuah institusi rumah tangga kalo salah seorang dalam keluarga menghidap penyakit AIDS ni..

So untuk itu kita perlulah ada ilmu sedikit tentang penyakit yang berbahaya ni...

Tak tau tanya, dah tau bgtau kat orang hehehe



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

[HARI PENUH SEJARAH]

[HARI PENUH SEJARAH]
2 APRIL

[CAHAYA MATA]

[CAHAYA MATA]
Armand, Abril & Aiman